By niejadek zjadł obiadek…

Nakarmienie niejadka to prawdziwa sztuka. Płacz, krzyk i porozrzucane jedzenie to niestety codzienność dla wielu rodziców przekornych brzdąców. Chciałabym zaproponować Państwu kilka wskazówek, które mogą okazać się przydatne w tej „wojnie o każdy kęs” 😉

  1. Warto pamiętać, że dziecko przychodzi na świat wyposażone w instynkt pokarmowy, który nie pozwoli mu się zagłodzić – jeśli przez dłuższy czas dziecko nie będzie miało dostępu do preferowanych potraw – w końcu sięgnie po to, co jest w zasięgu ręki;
  2. Lekarze twierdzą, że nawet 3-dniowy zupełny post jest dla malucha całkowicie nieszkodliwy, o ile dostarcza się organizmowi płynów – nie ma więc powodu do niepokoju, jeśli dziecko odmawia jedzenia przez kilka godzin z rzędu;
  3. Główną przyczyną braku apetytu u dziecka może być zmuszanie go do jedzenia – posiłki stają się wówczas przeżyciem niemiłym, wręcz stresującym. Wtedy na sam widok sztućców dziecko może reagować zaciskaniem buzi (i pięści ;)),
  4. Nie zachęcajmy dziecka do konsumpcji zwrotami: „Jak zjesz marchewkę z groszkiem, to dostaniesz 2 batoniki”. Maluch będzie wtedy postrzegał to pierwsze jako „zło konieczne”, które trzeba odbębnić, by móc zasłużyć na „coś lepszego”;
  5. Nie można karać dziecka za niezjedzony posiłek ani straszyć go potencjalnymi konsekwencjami (np. „jak nie zjesz, to nie będziesz oglądać bajki”) – wtedy jedzenie będzie kojarzyło mu się z czymś przykrym. Jeszcze gorsza sytuacja będzie miała miejsce, gdy rodzic okaże się niekonsekwentny i pomimo niezjedzonego posiłku włączy bajkę – takie zachowania sprawiają, że jego autorytet prędzej czy później legnie w gruzach;
  6. Warto postarać się, żeby potrawy były kolorowe, ciekawie skomponowane i wyglądały zabawnie; szaro-bure papki na talerzu nie są dla dziecka zbyt atrakcyjne;
  7. Proponujmy dziecku mniejsze porcje. Talerz wypełniony po brzegi jarzynową zupą wcale nie zachęca do jedzenia, wręcz przeciwnie – może dziecko przytłoczyć i przestraszyć.;
  8. Dobrze jest zaangażować brzdąca w proces przygotowywania potraw – może myć owoce, mieszać sałatki i koktajle itd. – własnoręcznie przygotowanie posiłki smakują o wiele lepiej;
  9. Dajmy dziecku możliwość decydowania o tym, jaką potrawę chciałoby zjeść; możemy przedstawić 2-3 opcje, spośród których dziecko musi dokonać wyboru – ważne, żeby wśród tych opcji nie było potrawy, którą dziecko wyraźnie preferuje i je „na okrągło”. Alternatywa: „frytki albo zupa brokułowa” jest jak strzał w kolano;
  10. Warto dawać dziecku „nowe smaki” do przetestowania – wprowadzane nowości powinny być podobne kolorem, kształtem i smakiem do tych, które dziecko już zna i lubi;
  11. Zgódźmy się na drobne dziwactwa naszego malucha. Jeżeli koniecznie chce popijać zupę ogórkową sokiem jabłkowym, nie róbmy z tego problemu. Taka kombinacja wydaje się ekstrawagancka, ale przecież to tylko kwestia smaku (dziecko kieruje się tutaj często niezrozumiałą dla nas logiką ;)),
  12. Warto trzymać się stałych pór karmienia dziecka i unikać podawania mu przekąsek pomiędzy posiłkami – paluszki, pieczywo, a nawet soki owocowe mogą nasycić dziecko na długie godziny, przez co nie będzie chciało zjeść głównego posiłku;
  13. Nie używajmy podstępu i nie „przemycajmy” w potrawach rzeczy, których maluch nie lubi. Jeśli wykryje oszustwo, istnieje duża szansa, że obrzydzimy mu to, za czym dotychczas przepadał;
  14. Dajmy maluchowi czas. Wiele dzieci guzdrze się przy jedzeniu, jednak regularnie okazywane zniecierpliwienie i poganianie sprawiają, że wiele dzieci woli odłożyć sztućce „dla świętego spokoju” niż dokończyć porcję;
  15. Często powód odmowy jedzenia leży w psychice dziecka. Maluch, który czuje się samotny, odrzucony, krytykowany, żyje w stałym stresie i napięciu, może nie chcieć jeść, by wzbudzić zainteresowanie rodziców, ukarać ich lub wyrazić swoją frustrację. Jeśli podejrzewamy, że istotnie tak jest, nie wahajmy się i skorzystajmy z porady profesjonalisty.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s